28Abril2017

Sou aquí: Recomanem Sanitat Nova piràmide de l’alimentació saludable

La piràmide de l’alimentació saludable s’actualitza i cal destacar-ne la importància de les fruites i les verdures, dels aliments integrals, dels productes lactis amb baix contingut en greixi també la importància dels estils de vida actius, entre d’altres factors. La piràmide de l’alimentació saludable és un instrument educatiu. Es basa en els coneixements científics més actuals sobre nutrició, però el seu objectiu és mostrar aquesta informació d’una manera senzilla i comprensible per facilitar que tots puguem incorporar una ingesta saludable a la nostra vida quotidiana. Per això, hi ha diversos models de piràmides i també, diverses actualitzacions. A mesura que es des cobreixen noves evidències en alimentació, les piràmides es reajusten i s’adapten. En aquesta ocasió, les novetats les aporta l’Agència de Salut Pública de Catalunya    (ASPCAT),que acaba de presentar la nova piràmide de l’alimentació saludable per substituir la que es va publicar l’any 2006. A continuació se’n comenten les modificacions principals i s’explica per què els canvis que experimenten les guies alimentàries són interessants i necessaris.

Quines són les novetats de la piràmide de l’alimentació saludable?

Les aportacions principals que incorpora la versió actualitzada de la piràmide del’alimentació saludable són:

La unió, a la base de la piràmide, del grup dels aliments farinacis(pa, pasta,arròs, patata, llegums) amb el d’hortalisses, fruites, oli d’oliva i fruita seca,de manera que s’engloba en un mateix nivell la base de l’alimentació mediterrània i saludable.

Més presència dels llegums,per la seva riquesa nutricional, versatilitat gastronòmica i baix preu, tant a la base (grup d’aliments farinacis) com al grup d’aliments proteics (juntament amb la carn magra, el peix i els ous).

La promoció del consum d’aliments rics en fibra (llegums, fruita seca, fruites i hortalisses, etc.), amb èmfasi també en les varietats de cereals integrals(pa,pasta, arròs) pels beneficis en la salut demostrats.

La preferència pels productes làctics amb baix contingut en greix (desnatats i semidesnatats), pel seu menor contingut en greixos saturats i colesterol.

Més especificació dels aliments de consum ocasional i moderat, inclosos sucs i begudes ensucrades, aperitius salats i fregits, embotits i derivats carnis grassos i processats.

La recomanació de mantenir un estil de vida actiu,en el dia a dia i en les activitats d’oci i lleure a l’aire lliure.

La recomanació d’incloure preferentment aliments frescos,locals i de temporada així com de promoure el menjar a taula i amb moderació, de manera que es fomentin els aspectes de convivència.